Pillantson bele a tökéletes plakát készítés rejtelmeibe, tippjeinkből megtudja mire érdemes odafigyelni, ha plakát készítésre van szüksége.

A plakátok már a 19. században reklámhordozóvá váltak, és azóta is az egyik legnépszerűbb nyomtatott marketinganyag. Méretük felkelti a figyelmet, és a költséghatékony nyomtatási lehetőségek nagyszerű megtérülést kínálnak hirdetési befektetéseiért.

A plakát készítés lépései!

Egy jó plakát elkészítése azonban továbbra is nehéz lehet, hiszen rendszerint túl sok a mondanivalónk, ám ehhez egy plakát nem jelent elegendően nagy felületet. Összefoglaltunk néhány hatékony tippet, amelyek segíthetnek a saját plakáttervek elkészítésében.

Azonosítsa a márka imázsát és személyiségét

Minden elkészített marketinganyag a márkaidentitás kiterjesztése. A plakáttervnek ezért tükröznie kell márka értékeit és személyiségét. A plakáton is, mint minden marketing anyagon meg kell jelenjenek a márkát egyértelműen beazonosító logó és arculati elemek, színek, betűtípusok. 

Határozza meg a plakát célját

Ahogy arra már korábban utaltunk a plakátra, mint reklámhordozóra, bár nagy felület, ennek ellenére nem tölthetjük fel végtelen mennyiségű szöveggel és információval. Ezért a plakátkészítés fontos fundamentum az elérni kívánt célok meghatározása.

Szeretné tájékoztatni az embereket új termékeiről?
Koncertre vagy konferenciára hív embereket?
Kiárusítást szervez?
Szeretné edukálni az embereket a piacáról vagy egy termék kezeléséről?
Vannak adatok, amelyeket megoszthat másokkal?

Egy poszter segíthet mindezen igények megoldásában. Miután átgondolta az elsődleges célt, dönthet a plakát méretéről, kialakításáról és a plakát tartalmáról.

A poszter egyszerű illusztrációkat és jól olvasható szövegmezőket használ, amelyeknek köszönhetően az olvasó azonnal megérti az információt.

Az egyszerű színek és a fehér térköz használata is segít a poszter látványosabbá tételében. Ez a fajta plakát falra vagy faliújságra rögzíthető a könnyű hozzáférés érdekében. Az információs poszterekhez hasonlóan az infó grafikus poszterek is grafikus elemeket, például illusztrációkat, ikonokat vagy fényképeket használnak szöveggel kombinálva, hogy az összetett információkat egyszerű szavakkal és tetszetős dizájnnal bontsák le. Ezenkívül az ilyen típusú plakátok oktatási segédanyagként is szolgálhatnak.

Pl.: Egy plakát, amely egy karaoke estre hív a Citylightban.

Határozza meg célközönségét

A célpont azonosítása után gondolja át, hogy kinek küldi el a plakátot, és hol lesz. A közönség ismerete segít a tervezési elemek és a használt szavak kiválasztásában. A kulcs az, hogy ismerje a megcélzott ügyfeleket, hogy a megfelelő közönséget érhesse el a tervezésével.
A tervezési szakasz fontos részét képezi, hogy ismeri vagy felkutatja és megismeri a célközönség nyelvezetét, és kapcsolószerű, aktivizáló kulcsszavakat épít be a plakát üzenetébe. 

Például egy pulóverek eladásáról tájékoztató plakátra érdemes ilyen „aktivizáló” szavakat is felvinni.

Készítsen vázlatot

Miután beazonosította a célközönséget és a nekik küldeni kívánt üzenetet, ideje kitalálni, mit is tartalmazzon a plakát. Ehhez jó vázlatot készíteni, és kiemelni a legfontosabb információkat. A vázlat segít abban, hogy üzenetét tiszta, világos és tömör módon rögzítse. Vázlat nélkül kísértést érezhet, hogy túl sok információval borítsa el plakátját, ami inkább megzavarja, mintsem tájékoztatja olvasóit. 

A kevesebb TÖBB!

Ahhoz, hogy a legtöbbet hozza ki a plakáttervezésből, meg kell értenie, hogy a kevesebb több. Csak a legfontosabb információkat adja meg, például a cég nevét, címsorát, törzsszövegét, cselekvésre ösztönző adatait és elérhetőségeit.
Itt kifejezetten IGAZ a mondás, ezért törekedjen a rövid, velős összefoglalásra.

Döntse el a médiumot

Az utolsó dolog, amit meg kell tennie a posztertervezés elkészítése előtt, hogy eldöntse, hol szeretné megosztani a posztert. A médium kiválasztása segít kitalálni, hogyan optimalizálhatja a dizájnt, mivel a CityLight-ba nyomtatott és a közösségi kültéri területekre, médiára való optimalizálásnak különböző megközelítései vannak.

Poszter nyomtatásra

Ha poszter nyomtatását tervezi, különösen vegye figyelembe a következő irányelveket:

Gondolja át, hova rögzíti a plakátját

Valószínűleg már van ötlete, hogy hova szeretné elhelyezni a plakátját. Nézze meg a helyet, és azt, hogy a poszter hogyan fog elférni benne. Amennyiben a plakátot más plakátokkal együtt falra szeretné helyezni, jobb, ha nagy formátumban nyomtatja ki, hogy kiemelkedjen. De ha csupasz falról van szó, akkor nyomtasson kisebb méretűt, és rögzítsen belőlük párat, hogy jobb benyomást keltsen.
Pl.: Figyelemfelhívóbb marketing kampánya lehet, ha különböző méretekben helyezi ki egy falra például. Több hirdető esetében az, hogy Ön több pozícióban, különböző méretekkel van jelen sokkal hatásosabb lesz.
 
Válassza ki a megfelelő papírméretet

A plakátterv létrehozásakor fontos figyelembe venni az előre meghatározott méreteket. Ez támogatni fogja Önt abban, hogy az adott méretből a lehető legtöbbet és azt a legjobban építse fel, mellyel felkelti a közönség figyelmét.

Plakát méretek

A4-es papír: (21 x 29,7 cm). Ezek a poszterek ideálisak otthoni vagy nyomtatón történő nyomtatáshoz személyes használatra, vagy ablakra ragasztásra.
Kis poszter: (28 x 43 cm). Ezeket a plakátokat általában szórólapként vagy utcai lámpákra és hirdetőtáblákra ragasztják.
Közepes poszter: (46 x 61 cm). Ezeket a plakátokat többnyire olyan helyeken használják, mint a klinikák, irodák, kirakatok. Több információt tartalmazhatnak, mint a kis poszterek, de a szöveget továbbra is minimálisra kell csökkenteni.
Nagy poszter: (61 x 91 cm). Ezeket a plakátokat szervezetek reklámozási célokra, rendezvényekre, adománygyűjtésekre és promóciókra használják.

Míg a nagyobb poszterekhez mindenképpen nyomdát kell megbíznia, a kisebb posztereket saját maga is kinyomtathatja szabványos papírméretre.

Állítson be vágási jeleket a nyomtatáshoz

Nyomtatásban a kifutók segítenek abban, hogy a vágóélekkel az adott és hasznos területen helyezkedjenek el a képei, szövegei. Amennyiben ezek hozzáérnek az oldal széleihez, és nem hagynak margót, akkor az hasznos részek lemaradását vagy vágás esetén elvesztését jelentheti. A vágóélek használatával, ha a poszter túlnyúlik, a nyomtató vékony vonalat hagy a papír szélein, ahol vágni lehet.

Poszter a közösségi médiához

Ha esetleg az online térben osztja meg poszterét, tartsa szem előtt az egyes platformokra vonatkozó irányelveket. Ezalatt azt értjük, hogy a poszter különböző verzióit meg kell tervezni, hogy azok megfeleljenek a különböző platformok kritériumainak.

Ezek a szabványos méretek minden népszerű közösségi média platformhoz:

Facebook: 1200 x 628 vagy 1200 x 1200 négyzethez
X (Twitter): 1024 x 512
Instagram: 1080 x 1080 vagy 1080 x 1350 portré
Pinterest: itt lehetősége van játszani a hosszúsággal, de vegye figyelembe a 2:3 és 1:3:5 közötti arányt

Tudnia kell, hogy a megfelelő helyeken elhelyezett webes bannerek a legjobb digitális reklámok, ezért érdemes az online térben is kiaknázni a bennük rejlő lehetőségeket.

Most itt az ideje elkezdeni a plakát elkészítését.

Kezdje előre megtervezett plakátsablonokkal

Ha nem rendelkezik tervezési készségekkel és tapasztalattal, a poszter készítése nagyobb kihívást jelenthet. A plakátsablon megkönnyíti a plakáttervezés folyamatát azáltal, hogy egy tervrajzot ad, amelyre építeni lehet.

Válogatásaink a legjobb ingyenes plakát- és szórólapkészítő szoftverek közül:

Adobe Express
Canva
Visme
Stencil
Crello
DesignCap
MyCreativeShop
PosterMyWall
Piktochart

Mit kell tartalmaznia a plakát- és szórólaptervező szoftvernek?

Sablonok, elrendezések és témák:

A plakát- és szórólapkészítők rengeteg professzionálisan megtervezett sablont kínálnak mindenféle eseményhez. A sablonok könnyen testreszabhatók, és különböző betűtípusokat, témákat és színeket is kínálnak.

Képgaléria és szerkesztő:

A plakát- és szórólapkészítők nagy képgalériával is rendelkeznek, ahol az Ön igényei szerint választhat fotókat. Saját képeket is feltölthet. Ezenkívül a fogd és vidd fotószerkesztő lehetővé teszi a képek szerkesztését.

Mentés és nyomtatás:

A legjobb plakát- és szórólapkészítő szoftverek elérhetővé teszik a különböző formátumokban történő exportálást, mint: .png, .jpg, .pdf, stb. Igényei szerint különböző méretben és különböző típusú papírra is kinyomtathatja plakátját vagy szórólapját.

Megosztás a közösségi hálózatokon:

A leghatékonyabb online plakát- és szórólapkészítő szoftverek beépített megosztási opcióval is rendelkeznek a közösségi média platformokon, például a Facebookon, és az Instagramon.

Poszter készítés a Canvában.

Válasszon egy színsémát

A plakátterv színsémájának feltűnőnek, és szemet gyönyörködtetőnek kell lennie, mert ez az első dolog, amit az emberek észrevesznek a plakáton. Könnyebb lesz, ha már kész arculattal vagy saját dizájnnal rendelkezik, amelyeket követ. Ha még nincs saját arculata, színelméletből is fejlesztheti magát. Az egyik kiemelkedő technika, amelyből tanulhat, a 60-30-10 színszabály.
 
Ez a színszabály szerint a paletta 60%-a legyen semleges vagy elsődleges szín: piros, kék vagy sárga, majd használjon két másik színt – az egyik kiegészítő a paletta 30%-át, és egy akcentus a maradék 10%-ot.

A plakát tervezésről!

Ha nem tudja eldönteni, milyen színeket válasszon, használhatja az Adobe Color-hoz hasonló eszközt az elsődleges színének kiválasztásához.

Használja a kontrasztot az információhierarchia létrehozásához

A tervezésben a kontraszt alatt azt értjük, hogy meg kell határozni, mit szeretne kiemelni, mit kell észrevegyenek a nézők. A kontraszt fókuszba helyezni  lényeget, felhívja a figyelmet arra, ami a legfontosabb az üzenetében. A kontrasztot úgy érheti el, hogy egy elemet nagyobbra tesz (pl.: a fontos szöveget 1,5-x, 2x akkor betűvel írja), mint a körülötte lévő többit. Használhat például betűtípusokat kontraszt létrehozására.

A kontraszt eléréséhez színeket is használhat. A háttérből kiemelkedő színek használatával felhívhatja az olvasó figyelmét a fontos dolgokra. Használhatja ugyanazt a betűtípust, de különböző színekkel, hogy felkeltse valaki figyelmét.

Használjon egyértelmű cselekvésre ösztönző technikákat

A plakátnak tartalmaznia kell olyan műveleteket, amelyeket a közönségtől elvár.  Függetlenül attól, hogy milyen típusú plakátot készít, egyértelmű cselekvésre ösztönzést kell tartalmaznia. Ez tartalmazhat további részletekért elérhetőségeket, vagy nem.

A felhívása a következő lehet:

Regisztrálj online
Regisztrálj ma
Vásárolj most
Látogassa meg üzletünket
Töltse le az alkalmazást

Gondoskodnia kell arról, hogy cselekvésre ösztönzése könnyen felismerhető és megkülönböztethető legyen a plakáton szereplő egyéb információktól.
 
Használjon ikonokat a plakáton a fogalmak megjelenítéséhez

A nyelv egyszerűsödésével (ikonok, emot ikonok) az ikonok a fogalmak reprezentációi. Segítik az információ gyors és esztétikus közvetítését. Az ikonok helyettesíthetik a szövegeket, vagy a tervezés fókuszpontjává válhatnak.

Tartsa szem előtt a következő alapelveket, amikor ikonokat használ a tervezésben:
Használjon következetes ikonstílusokat: vegye figyelembe az ikonok vonalvastagságát.
Használja az ikonokat takarékosan. Használjon fehér helyet, hogy hagyja ”szelősre” a designját, azaz ne legyen zsúfolt. Emlékszik még? A kevesebb itt tényleg több!

Ellenőrizze, hogy az ikonok igazodnak-e az üzenetekhez.

Ha ikonok helyettesítik a szöveget a tervben, győződjön meg arról, hogy a jelentésük világos.

Használjon jó minőségű fényképeket/képeket

A képek kulcsszerepet játszanak a plakáton. Minden más dizájnelemnél jobban segítik az érzelmek közvetítését. Ha plakátot hoz létre, olyan képeket szeretne elhelyezni rajta, amelyek támogatják ügyét és bevonják a közönséget. Ha azonban úgy dönt, hogy képeket használ, győződjön meg róla, hogy valóban jó minőségű képeket használ. Ez lehet fénykép vagy saját grafikai képei közül is egy vagy akár több is.
A plakátok nem fognak jól működni, ha a képek nem élesek és tiszták, különösen akkor, ha ki kell nyomtatnia vagy fel kell nagyítania őket. 

Lektorálás és visszavonás

Ellenőrizze a hibákat, mielőtt letölti a tervet a szerkesztőből. A plakáton élesben kikerült hibák ronthatják a reklámkampány hatékonyságát. Ellenőrizze a nyelvtant, a helyesírást és az írásjeleket. Arra is ügyeljen, hogy olyan szavakat és kifejezéseket használjon, amelyeket nem lehet többféleképpen értelmezni. Ezenkívül ellenőrizze, hogy a vállalkozásával kapcsolatos összes információ pontos-e.

Nyomtatóra küldés

Ha nem rendelkezik nyomdafelszereléssel, keressen meg minket, minőségi nyomdaként Önnek is állunk rendelkezésére. A plakát elkészítése nehéz feladat, különösen, ha kellően tartós plakátot szeretne. Ne feledje, hogy a végső nyomtatás kulcsszerepet játszik a poszterek szépségében.